Muziek aan of uit tijdens de yogales.

Op Facebook was een item op gang gekomen. Dit keer ging het over wel of niet muziek aanzetten tijdens de yogales.  Een en ander verliep op respectvolle wijze, met ieder een andere mening.  
Yoga beoefenen is ook afleren om de stilte te vermijden.  Stilte is inherent aan onze ware natuur. We gedijen in de yoga en meditatie onder andere door stilte te omarmen. We kunnen het voelen richten op de eigen rust. Natuurlijk is het niet altijd stil om ons heen. Dit is geen vereiste om te kunnen mediteren of yoga te doen. Accepteren en langs je heen laten gaan, is zeker een oefening. 
Wanneer we voelen wat deze rust met ons doet, willen er we meer van. Zo leer je dat in het innerlijk de bron van rust huist.  Een mooi geschenk. Vervolgens komt er een cruciaal inzicht  Het inzicht, dat het verstand is begrensd tot aan het voelen. Daar, waar het voelen eindeloos verder gaat, blijf het verstand (denken) achterwege.
Muziek is heel persoonlijk, wat de een mooi vindt is voor ander ondraaglijk. Voor mij is de rust genoeg van zichzelf. Dan kan ik horen wat het lichaam mij verteld. Yoga is luisteren. Een intieme dialoog met het lichaam aangaan. Zo leer je kennen wat de grenzen zijn, hoe je met blokkades kunt omgaan (doorademen). In de oude yoga geschiften (Patanjali) zijn een aantal regels en voorschriften opgesteld. Een van die voorschriften gaat over het belang om je zintuigen ’terug’ te trekken. Dat heeft dan weer te maken met ‘onthechten’. Niet langer alles willen opslaan, zien, grijpen en verzamelen. Met het afsluiten vermijdt je prikkels en informatie als afleiding op de eigenlijke focus van rust. 


Yoga als medicijn.

Tijdens mijn opleiding waarschuwde mijn leraar mij dat yoga niet mag worden gezien als een medicijn." Het is geen aspirientje dat je slikt, waardoor klachten verdwijnen". De toon die hij zette, was bedoeld om yoga niet als iets oppervlakkigs over te brengen. Maar werken tegen bepaalde klachten doet het wel.  “Yoga is voor mij de anti-depressiva’ hoorde ik laatst van een leerling. En zelf vind ik, als het nodig is, snel mijn balans terug na het uitvoeren van enkele yogahoudingen. Haast en drukte wordt omgezet in kalme zelfverzekerdheid. Lichamelijke blessures zullen niet verdwijnen maar de beoefening van yoga of meditatie heeft invloed op het herstel. Met een rustige geest een artikel schrijven gaat mij beter af dan met een hoofd vol wilde plannen. Zelf surf ik ook wel eens naar artikelen over yoga. Een goed artikel kun je lezen via de onderstaande link.

https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/wat-yoga-doet-in-je-brein/

-------------------------------------------------------------------------------------

De 3 Redenen waarom meditatie en yoga zweverig lijkt, maar het niet is.


Yoga neemt in populariteit steeds meer toe. Toch blijft het etiket op yoga en meditatie geplakt lijkt. halsstarrig kleven. 

 1. Het is niet tastbaar en wat je niet kunt zien is niet-echt, maar berust op fantasie.
Het feit dat je iets niet kunt waarnemen, wil niet zeggen dat het er niet is. Het oog reflecteert licht. Hoe betrouwbaar is je waarneming van de wereld?  Wat binnenin gebeurd is je openstellen voor je innerlijke waarneming. Dit is het omgekeerde van naar buiten kijken. Als je naar binnen kijkt zie je ook ‘dingen’. We noemen de ‘dingen’ onze gedachten. De gedachten komen op in het innerlijke veld van waarneming. Het is geen tovertruc. iedereen kan leren om gedachten als ‘dingen’ te zien die komen en gaan. Het je bewust zijn van de gedachten is een inleidende meditatie.
De grip dat het denken op ons heeft, zorgt voor ‘overbelasting’. Is het niet reëel om hiermee iets te willen doen. Meditatie is zo’n ingang. Yoga voegt hier nog iets aan toe. Het zorgt voor een gezond welzijn.
 
2. Mensen die yoga en meditatie gaan doen, zoeken naar iets. Of willen zich aansluiten bij een Guru.
Het is goed mogelijk dat men ‘zoekende’ is. Filosofen hebben ook boeken geschreven die gaan over de zin van het leven. Religie meende een oplossing en steun te kunnen bieden. Het is geen trend of uitsluitend iets ’spiritueels’. Je hoeft niet met kaarten te schudden om een zoekende te zijn. Minder aansluiting voelen met de materie waarbij alles draait om werken, geld, macht, ego, economie en politiek, kan een reden zijn. Het je niet verbonden voelen met het oppervlakkige patroon van werken, slapen, geld verdienen en dood gaan, kan ook een reden zijn. Over het algemeen is men nieuwsgierig naar wat er nog meer is. Wat heeft het leven nog meer in petto? Wat betekent het om mens te zijn? Niet iedereen worstelt met deze vragen of mist het ‘iets’ dat meer zin geeft.
Deelnemers vinden rust en kalmte minstens zo belangrijk en vinden dit door meditatie en/of yoga. 


3. Het heeft met de mystieke sfeer te maken, de wierook en de kaarsjes. De vage taal die gepreveld wordt.

Een kaarsje laten branden zorgt voor een warme sfeer. Weg van de koude materie waar men elkaar niets eens meer begroet of aankijkt. De geur van wierook roept een mystieke sfeer op. Dit doe ik eveneens als mijn buurman die religieus is, alleen nog thuis. Ja, je doet yoga met je ogen dicht. Dit doen we om externe prikkels te vermijden. Gedurende de les om je heen kijken verhinderd je om te voelen wat yoga met je doet. Ook houdt je de aandacht bij je zelf en stop je met vergelijken (hoe doen anderen dit) van medecursisten. Dit, met je ogen dicht yoga doen, kan zweverig overkomen, maar als je lekker in het zonnetje ligt, doe je ook je ogen dicht, of in de sauna, of als je naar muziek luistert? “Strek je armen uit naar het plafond” of “voel het contact met de grond waarop je zit” zijn aanwijzingen om je te herinneren dat je leeft met je gevoel.  Je lichaam is een barometer en geeft haarfijn aan dat je niet hoeft te zoeken naar een bepaald gevoel. De taal die gesproken wordt omvat aanwijzingen om je te verbinden met je lichaam. Wil je met yoga of meditatie beginner dan vraagt dat om een open mind zonder vooroordelen.

Wat is meditatieve yoga

Yoga is uitgesponnen tot een wereldwijd fenomeen met de meest uiteenlopende stijlen. Bij meditatieve yoga is de geest betrokken.  Ook de zintuigen doen mee. Wel zijn de ogen gesloten. Yoga wordt hierin gezien als een middel om tot zelfontplooiing en bewustwording te komen. Het contact met het lichaam is essentieel. Via het lichaam ontstaan rijke innerlijke gevoelsbelevingen. Dit schouwen of waarnemen, leidt tot een totaal begrip over wat we zijn.

  • Yoga is een filosofisch en spiritueel geheel.  Het zijn mystici en wijzen die eeuwenoude pad hebben geplaveid. In het Westen wordt yoga losgemaakt uit de samenhangende context dat gericht is op eenwording met- en als het Goddelijke. Yoga meer innerlijk beleven is wat yoga diepgang en zinvolle betekenis geeft.  Het is de poort tot het Hart. 
  • Fysieke Yoga is een van de eerste treden op het pad naar zelfbevrijding. Het is bedoeld om het lichaam gereed te maken om ongestoord te kunnen mediteren.
  • Meditatieve yoga is een hogere stijl of bredere dimensie dat de geest bij de yoga betrekt. Yoga betekent: verbinding. 
  1. Meditatie yoga laat je ervaren dat alles al verbonden en heel is. Het is het verstand dat regeert en afsplitst. 
  • Meditatieve yoga is meditatie en yoga ineen. Bij meditatieve yoga ligt de nadruk op meditatief gewaarzijn. Dit is een sfeer waarin je verbondenheid met alles om je heen voelt. Gewoon gewaarzijn is het idee dat er afstand is tussen de wereld en anderen om je heen.  
  • Meditatieve yoga is gericht op ontspannen binnenin. Zonder onderlinge competitie. 
  • In plaats van de aandacht alleen bij de instructies (doen) te houden betrek je de aandacht bij het geheel, het hele lichaam. Alles is EEN.
  • Rustige houdingen en oefeningen vertragen het snelle levenstempo- en denken. Gejaagd denken komt tot rust. Bovendien neem je gedachten waar in plaats van je te erin te mengen,
  • Ergens rust je daar uit, binnenin. En doet yoga zichzelf.
  • Yoga is van oorsprong bedoeld om het lichaam te beheersen, teneinde te kunnen mediteren. Om uiteindelijk in meditatieve sfeer tot zelfrealisatie ( eenheid herkennen) te komen. Wij doen dit tegelijkertijd. 
  • Geest en lichaam is een geheel en beïnvloeden elkaar. Het is gewoonweg een heerlijke yoga.

Waar komt meditatieve yoga vandaan?

De stroming komt van het Kashmir Shaivisme. Van oorsprong bestudeerden de filosofen, dichters, mystici, schrijvers en kunstenaars de essentie van het leven. De conclusie mondde uit in eenstemmigheid dat alles zich manifesteert en bestaat uit Goddelijke energie. De meditatieve vorm van het Advaita Yogacentrum ligt in de Kashmiryoga. 

Elke vraag valt weg binnenin de stille oceaan 

In 1982  ben ik begonnen met Hatha yoga en Saswitha yoga. Heel kort na het behalen van het diploma werd ik uitgenodigd een les Kashmiryoga bij te wonen. Wat een excellente ervaring! Alles kwam samen. 
In 1982 vond mij eerste zelf-herinnering plaats.  Deze voorkennis van ‘wat ik werkelijk ben’ groeide tijdens de les uit tot een volkomen helder ‘weten’. Vanaf dat moment werd ik hevig verliefd op deze wijsheid. Het viel middenin mijn Hart. Elke vraag viel weg in de stille oceaan.  Deze eerste les was een allesbeslissend gebeuren in de richting van de non-dualiteit. 

Weerstand tijdens een lastige yoga pose

Kom je weerstand tegen terwijl je in een lastige pose zit? Het helpt om het lichaam te begrijpen en te ondersteunen. Het lichaam heeft een geheugen. Met het verstand kun je het verleden min of meer begrijpen en verwerken. Het lichaam kan dat niet. Vooral onplezierige ervaringen liggen opgeslagen in het lichaam. Hier kan de energie niet doorheen stromen. Zij wordt geblokkeerd. Yoga is bij uitstek geschikt om blokkades te doorbreken.  De yoga oefeningen deblokkeren de spanningen in lichaam en geest. 

  • Langdurige spanningen leidt tot ernstige spierverstijving. 
  • Stress heeft in alle opzichten een vermindering van de doorstroming van vitale energie. 
  • Gejaagd leven weerspiegeld zich in een oppervlakkige ademhaling. 
  • Diep doorademen gaat nauwelijks of moeizaam.  De organen krijgen geen (lucht) ruimte. 
  • Je schouders of heupen bewegen gaat stroef of geeft pijnlijke klachten.  Deze blokkades beperken je bewegingsvrijheid. 
  • Bewegen en daarbij goed doorademen is van optimaal belang en voorkomt klachten.


Goed om te weten

Yogahoudingen zijn zo ontworpen dat ze onherroepelijk weerstand geven. Je komt in aanraking met houdingen die je anders nooit zou doen. Juist daarom is yoga geschikt voor je. Het nut is om je uit je comfort zone te halen. Als je niets voelt en het gemakkelijk is, ga je de uitdaging uit de weg. We hebben allemaal zo ons eigen systeem om een barrière op te werpen. Het gaat erom net iets verder te gaan, erdoor heen te ademen. Laat je niet van de wijs brengen door je verstand.

Tips om met weerstand om te gaan

Yoga helpt om de blokkades op te heffen.  Yoga bevorderd in alle opzichten de gezondheid van het lichaam. Het kan best confronterend zijn om de beperking onder ogen te komen. De confrontatie kan weerstand geven tijdens je yoga practice.  Weerstand tegen de pijnlijke sensaties en het ongemak.  Weerstand komt van het verstand. Wat enorm helpt is om je niet te richten op je gedachten. Accepteer de weerstand. Houdt de aandacht uitsluitend bij het invoelen. Je verzetten tegen de weerstand geeft meer spanningen. Meng je niet in de interne dialoog van verzet, maar sla deze gade. Je bent je bewust van de weerstand maar doet er niets mee. Je stelt je op als een getuige. Met afstand neem je de weerstand waar zonder je ermee te bemoeien. De getuige positie innemen is bijzonder effectief. Zij is neutraal en vrij van elke inmenging. De ademhaling is je gids. Komt de ademhaling door de spanning heen, dan verliest de blokkade haar verharding. Tijdens elke uitademing kun je spanning van je af laten glijden. Doorgaans eisen we nogal veel van het lichaam. Door zachte open aandacht, kan het lichaam ontspannen. Zij is dan toegankelijker waardoor spanning meer vanzelf vrij komt.

Er is altijd wel ergens ruimte in het lichaam.
Er is altijd ruimte in het lichaam. Door deze ruimte in te voelen, krijgt ook de blokkade meer ruimte.  Behalve de blokkade is er ook ontspanning in het lichaam. Richt je ook daarop. En op de ruimte om je heen. Dit heeft een verruimende uitwerking. De focus op de weerstand verliest haar kracht. Doorgaans ervaren we slechts een fragment, dat deel dat onprettig voelt.  Het lichaam is echter een geheel van energie.  Levensenergie dat weer gaat stromen, maakt ons stralend, open en vrijer. Weerstand is niet negatief. Het is een kans om te leren ontspannen tijdens de spanning. Om te leren meer naar het lichaam te luisteren en het minder op te eisen als ons eigendom. Een mooie kans om te realiseren “ik ben’ (niet het lichaam). Kom dit ervaren!

Meditatie Tips 

1.  Elk soort van meditatie heeft hetzelfde doel. De manier van mediteren verschilt. Lees meer.
Heb jij net als anderen om je heen behoefte aan innerlijke rust? Om je te bevrijden uit de greep van je denken? Neem nu de stap om een proefles te doen.
2. Waar moet het aan voldoen? Let op de ruimte. Heeft de leraar duidelijke en heldere uitleg. Bevalt de stem van de leraar je? Is dit de sfeer die bij je past? Is de overdracht gestructureerd?  Blijft de meditatie wat langer hangen dan alleen gedurende de les? Komt het binnen bij je? Als je de meditatie niet kan plaatsen, de methode meer vragen oproept dan antwoorden geeft, ga dan ergens nog een proefles doen.
3. Je haakt af omdat je niet direct resultaat ervaart. Meditatie is blijven oefenen. De gewoonte om bezig te zijn met jezelf in de vorm van denken, kan niet snel gereset worden. Gewoonten omzetten vraagt geduld en inzet. Vooral het laatste vergeten we als we beginnen met mediteren.
4. De resultaten hangen niet af van de leraar of methode. Je hebt 100% inzet nodig. De obstakels (afleiding, onrust, weerstand) is niet het probleem. Je weerstand om met obstakels om te gaan, verhinderen het resultaat. Obstakels zijn er altijd.  Hiermee omgaan maakt de overgave en inzet krachtiger, dus ook het resultaat.
5. Je bereikt sneller de innerlijke rust als er een ‘klik’ is met de methode/manier van mediteren. Je voelt een innerlijke resonantie met de manier/methode. Vanaf dat moment is je overgave om ‘door te zetten’ of ‘vol te houden’ gemakkelijker. Ook omdat de methode/manier je inspireert.
6. Mediatie begint met het vinden van innerlijke rust. Maar is meer dan dat. Mogelijk zoek je naar meer zingeving. Of wil je meer verbondenheid met je zelf? Of zoek je naar antwoorden op belangrijke levensvragen?  Meditatie biedt je dat allemaal. Elke dag mediteren levert niet alleen een leger hoofd op. Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je meditatie ervaringen zet zich om im helderheid. Het levert je een schat aan inspiratie en creatieve ideeen op.
7. Heb je eenmaal meer rust gevonden, dan kun je de meditatie gebruiken om te reflecteren op  je levenswaarden (vergeving, doel/richting, relaties, acceptatie, liefde, verbinding).
8. Wat is het doel van meditatie? Dit lees je bij: veel gevraagde vragen.


---------------------------------------------

Wat boeddha ons laat zien

In de meeste yogastudio’s staat wel ergens een Boeddhabeeld. Of op zijn minst hangt er een mooie afbeelding. Ik heb er thuis een, van groot formaat. Het is fijn om de aanwezigheid ervan te voelen. De aanblik van de zittende Boeddha heeft niet alleen een kalmerende werking.. Het wijst op het belang van innerlijke rust. En naar de belangrijke momenten van zelfreflectie en bezinning. Hij toont ook ons de potentie: wat we door meditatie en yoga kunnen bereiken. Zo ziet een ‘verlichte’ er dus uit. Dit is zijn of haar uitstraling. Het kenmerkende van de Boeddha is niet alleen zijn lotuszithouding.  De stijl van de beelden kun je onderscheiden door de handhouding. Bij die van mij rusten beide handen op de schoot. De bovenkant van de rechterhand rust op de handpalm van de linkerhand. Dit is de mudra (dhynanahouding) (die wijsheid symboliseert. 

De persoon Boeddha is opgegaan in het grotere geheel, het alom zuiver bewustzijn.
Dat wat onze natuur is. Het gelaat van Boeddha kenmerkt zich door gesloten ogen, die weliswaar dicht zijn, maar op mystieke wijze hemelgericht. Zijn uitdrukking is die van opgaan in een ultieme gelukzaligheid. In zijn totaliteit is het ego overstegen. De Boeddha belichaamt zowel het pad als het oorspronkelijke doel van yoga en meditatie, namelijk: verlichting. Meditatie is onlosmakelijk verbonden met yoga. Mijn boeddha heeft ook lange oren. Een teken van wijsheid, verkregen door afstand te doen van het vergaren van materiele rijkdom. Zijn geslote ogen en mystiek gekrulde glimlach zijn fascinerend. Ze weerspiegelen een binnenin gevonden juweel. Hij verkeert in ‘bliss’, een gemoedstoestand waarin je je uitzonderlijk gelukzalig voelt. Dit gaat samen met de intensiteit van volledige ego-loosheid. 

 

De Boeddha toont ons het pad en de weg. Van oorsprong wordt yoga beoefend volgens het achtvoudige pad om via meditatie tot 'verlichting' te komen. De meeste beoefenaren zijn het er volmondig over eens dat yoga meer rust geeft en vredige momenten oplevert. Maar hoe krijg je die verlichtende momenten, die bliss? Het pad en de weg wijzen ons op de belangrijke taak om de geest te betrekken bij je yoga practice. Behalve het terugtrekken van de zintuigen (pratyahara) speelt onthechting een grote rol. Onthechten betekent minder gericht zijn op het zowel het doel als het resultaat. De ene keer gaat het beter dan de andere keer.. Door meer mindful te zijn in je practice, geniet je van moment tot moment van je yoga. Ga erin op en doe minder je best. Zet je ego opzij. Dit maakt je vrijer van onze neiging om te moeten presteren. Verlang niet teveel naar de uitkomst. Het gaat om de weg, niet de bestemming. Vertraag ook eens je tempo.. De weg langzamer gaan dan je gewend bent, levert je uiteindelijk meer vrede op. 

 

Betrek meer rustmomenten in je yoga practice. Door yogahoudingen af te wisselen met momenten van rust en ontspanning, kom je meer in je lichaamsgevoel. Je krijgt inzicht in hoe je vitale levensenergie op gang komt. Less is more. Dit kan al door een of twee asana’s (met rustige aandacht) te verrichten. De effecten van de asana’s voelen in je lichaam geeft je, behalve tevredenheid, meer inzicht. Contact hebben met je stromende levensenergie werkt positief en is magisch. Span je minder in en durf meer te laten gebeuren. Stel minder eisen aan je practice. Hierdoor zet je je lichaam minder onder druk. Yoga wordt dan minder zwaar en krijgt meer lichtheid. Als je die momenten van lichtheid bewust voelt, wil je uiteraard meer ontdekken. Meer ontdekken is een kwestie van oefenen om je aandacht te richten op sensorische gewaarwordingen.

 

Richt je aandacht op de buitenste laag: de huid. Richt in je practice de aandacht op het contact maken met de huid. Je lichaam is een groot gevoelsorgaan. In feite maak je door de yogahoudingen het lichaam, en daardoor de huid, helemaal wakker. Huidcontact stimuleert de voelsprieten (zenuwuiteinden). Het tastzintuig is het innerlijk aftasten. Het brengt je altijd direct in het hier en nu. Door het innerlijk aftasten (met je aandacht) ga je je heel voldaan en prettig voelen. Op een bepaalde manier heb je intimiteit met je lichaam. Door aanraking worden ontelbare gevoelige sensoren in je huid gestimuleerd. Dit maakt je lichaam aan bij diverse vormen van huidcontact, en heeft een hoog gehalte aan Bliss.

 

Hoe je contact maakt met de huid. Sluit je ogen. Wrijf je handen zacht tegen elkaar. Na een aantal keren leg je ze open neer op je bovenbenen. Tast nu de gewaarwordingen af. Richt de aandacht op de handpalmen. Doe dit zonder een beeld te visualiseren van je handen . Vergeet hoe ze eruit zien. Waarschijnlijk voel je warmte, prikkeling of vibraties opkomen. Dit is de realiteit van je lichaamsenergie. Door de aandacht bij de huid te houden, kom je in contact met wat men noemt ‘het energielichaam’, de pranayama kosha. Gewoonlijk doen we onze practice met alleen aandacht voor het fysieke lichaam (manomaya kosha. Het energielichaam is vrijer, ruimer en lichter. Het wordt ervaren als het subtiele lichaam of de laag van gelukzaligheid. 

 

Het je realiseren van eenheid is bliss. Wanneer je een aantal (asana’s) uitvoert met je aandacht bij de huid, merk je een aanzienlijk verschil. Er ontstaat meer ruimte. Je aandacht is rustig en verwijdt zich tot buiten, naar je omgeving. Er ontstaat meer openheid. Je bent met wat is en in het moment. Je staat niet meer alleen op jezelf. Je voelt minder afstand tussen jezelf en de wereld om je heen. Je voelt je verbonden. Het kan zijn dat je je lichaam en alles in je, als een geheel ervaar. Het je realiseren van eenheid is bliss. Enjoy.. 


Kom je dit ervaren!  Op zaterdag 16 november kun je een gratis workshop Boedha Bliss, bij Centrum Djoj, volgen. En nog meer workshops